Hopp til innhold
Norsk

Personvernerklæring for Maritim pensjonskasse

Personopplysninger er informasjon som kan kobles til deg som enkeltperson. For Maritim pensjonskasse er det viktig at du vet hvilke opplysninger vi innhenter, hvilke rettigheter du har og hvordan vi ivaretar personvernet ditt.

Hva er grunnlaget for behandling av personopplysningene dine?

Oppgavene til Maritim pensjonskasse (MPK) er for det meste regulert ved lov. Se lov om pensjonsordning for arbeidstakere til sjøs: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1948-12-03-7 

Loven gir MPK grunnlag for å innhente personopplysninger, og for å beregne og samordne pensjonen med andre pensjons- og trygdeytelser. MPK skal bare behandle personopplysninger om deg som er nødvendige.

Hvilke personopplysninger har MPK om deg?

MPK mottar og innhenter opplysninger om deg for å kunne gi korrekt ytelse.

Vi henter nødvendig informasjon fra deg, din arbeidsgiver, pensjonsselskaper og andre offentlige myndigheter. Som regel behandler vi opplysninger som:

  • Personalia (navn, fødselsnummer, andre identifikasjonsnummer som er utstedt av offentlige myndigheter mv.)
  • Kontaktinformasjon og annen generell informasjon (telefonnummer, e-postadresse, postadresse og familiestatus mv)
  • Ytelser fra NAV
  • Maritimt arbeidsforhold
  • Inntekts – og skatteopplysninger fra Skatteetaten

Opplysninger og dialog med deg vil også bli registrert og lagret dersom det har betydning for saken din.

I medlemsportalen vil du kunne se opplysningene som vi har lagret om deg hos oss. 

Hvorfor samler vi inn personopplysninger om deg?

Vi samler inn og behandler personopplysningen til følgende formål:

  • For å gi deg rett pensjon. MPK er pålagt å forvalte denne oppgaven.
  • For å kunne evaluere og forbedre våre tjenester, og for å kunne forbedre vårt informasjonstilbud til deg
  • For å etterleve pålegg fra offentlig myndighet

Utlevering av opplysningene til tredjeparter 

Vi utleverer opplysninger om din fartstid og din pensjonsytelse fra MPK til andre pensjonsordninger med hjemmel for å innhente slik informasjon. Vi kan også gi opplysninger til andre som har rettslig grunnlag for å innhente slike opplysninger. 

Rutiner for arkivering og sletting av personopplysninger 

Alle personopplysninger som har betydning for din sak arkiveres i vårt arkivsystem i henhold til arkivloven. Personopplysningene blir lagret på servere i Norge.

Opplysninger som ikke er arkivverdige eller nødvendige å lagre etter arkivloven eller regnskapsloven slettes rutinemessig. Det vil si at opplysninger som ikke lenger er nødvendige for å behandle saken riktig slettes rutinemessig. 

Automatisert behandling

Maritim pensjonskasse kan avgjøre saken din på bakgrunn av automatisert behandling av personopplysninger. Automatisert behandling er effektivt og sikrer korrekt utbetaling. Det er krav om at saken blir behandlet forsvarlig, og du har rett til manuell overprøving av avgjørelsen.

Grunnlag for automatisert behandling er i lov om pensjonsordning for arbeidstakere til sjøs § 21a andre ledd.

Hvordan beskytter vi personopplysningene

Personopplysningene blir lagret på servere i Norge. Opplysningene skal være sikret mot uautorisert bruk. Alle som jobber i MPK har taushetsplikt om kontakten du har med oss.

Om behandling av personopplysninger på mpk.no 

For å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere bruker vi analyseverktøyene Matomo. Disse verktøyene bruker informasjonskapsler (cookies) som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på våre nettsider. All innsamling av data gjøres anonymt og vi kan ikke spore den enkelte bruker.  

Når du logger deg inn på medlemsportalen (mpk.no) benytter vi ID-porten for en sikker pålogging. 

Behandling av personopplysninger i medlemsportalen skjer med hjemmel i lov om pensjonsordning for arbeidstakere til sjøs § 21a, forvaltningsloven § 15 a og eForvaltningsforskriften.

Bruk av appen «Ditt PTS»

Appen er under revidering og vil bli oppdatert. Foreløpig gjelder denne informasjonen for bruk av appen:

Når du besøker appen ‘Ditt PTS’ eller går inn på MPK sin portal via appen din, etterlater du deg elektroniske spor. Sporene dannes fordi din app eller nettleser automatisk sender opplysninger til MPK hver gang du ber om å få vist en ny side. Det er eksempelvis opplysninger om hvilken nettleser du bruker, og din internettadresse (IP-adresse). Når du bruker appen lagres følgende opplysninger: 

  • Hvilken del av appen du ser på og bruker 
  • Hvor lenge du har brukt appen, og tilhørende lignende tidsdata  
  • Hvor i appen du logger ut, og hvor det eventuelt oppstår feil  
  • Dato og tid for bruk 
  • Hvilken type telefon og språk du bruke
  • Hvilken innloggingsmetode i ID-porten du bruker
  • Din IP-adresse

Disse dataene listet ovenfor benytter vi til å gi deg bedre tjenester over tid, og ikke til å identifisere deg som enkeltperson. MPK bruker disse opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke deler av appen som er mest og minst populære, og hvordan appen brukes. Statistikken er et redskap til å forbedre våre tjenester basert på hvordan brukerne benytter våre tjenester. Dersom du gjennom appen går inn på «Meldinger», «Fartstid», «Søk pensjon» kommer du til Medlemsportalen og du blir identifisert som enkeltperson. 

Cookies 

Personvern og sikkerhet 

Kommunikasjonen mellom deg og Maritim pensjonskasse i portalene er kryptert med SSL og er derfor sikker. 

Behandlingsansvarlig

Maritim pensjonskasse ved direktør Geir Bø er ansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger.

Dine rettigheter

Du har rett til å få informasjon om de personopplysningene vi har om deg. Dersom personopplysningene vi har om deg ikke er korrekte, har du rett til å kreve at disse blir korrigert. Du kan kreve at opplysningene slettes, men det finnes unntak fra dette. Personopplysninger MPK må ha for å kunne oppfylle sine forpliktelser overfor deg eller personopplysninger som skal lagres i henhold til arkivloven, kan ikke slettes.

Mer informasjon

MPKs personvernombud er Camilla Heim Klepaker. Har du spørsmål om hvordan vi behandler dine personopplysninger kan du kontakte personvernombudet på: ckl@mpk.no eller telefon: 917 57 195.

Dersom du har generelle spørsmål rundt personvern og sikkerhet i ID-porten, kan du ta kontakt med brukerstøtten for ID-porten.

 

Chat med oss

Du er velkommen til å chatte med en av våre rådgivere mandag til fredag i åpningstiden kl. 8.00-15.45
(i perioden 15 mai – 14 september kl. 8.00-15.00).

For å komme i gang må du logge deg på medlems– eller arbeidsgiverportalen.